01. een nieuw zintuig
Jullie bestuderen je zintuigen en bedenken/creëren een nieuw zintuig. Na het noodzakelijke opzoekingswerk stort je je op verschillende experimenten en probeer je met een nieuw en beter zintuig je kijk op de werkelijkheid te veranderen en misschien wel de wereld achter de werkelijkheid te ontdekken.
(* in seminarie ben je vrij om je eigen aanpak te kiezen. Het is tenslotte jullie ontdekkingstocht. Maar je helemaal loslaten is moeilijk. Daarom stellen we dit plan voor. Het biedt voldoende structuur en tegelijkertijd ruimte voor verrassing en ontdekking. Hopelijk bots je op dingen die ons allemaal zullen verwonderen. Veel succes!)
Stap 01. Stel een onderzoeksteam (4 a 5 leerlingen) samen. Bezoek het sensorium en krijg van de inspirator 4 parameters. (bv. ogen, oren, neus, handen, filosofisch filmpje, een persoonlijkheidskenmerk, een voorwerp … ) Deze parameters zullen je helpen bij je zoektocht naar een nieuwe zintuig.
Stap 02. In deze fase worden jullie zintuig-experten. Verzamel informatie door opzoekwerk. Stel interessante vragen. (Hoe ervaren dieren de wereld? Wat is kleur?, Waarom kunnen honden beter horen dan mensen? Wat gebeurt er in je neus wanneer je iets ruikt? Gebruik je al je zintuigen evenveel? Waarom eigenlijk?
etc…) Lees enkele hoofdstukken uit het boek ‘De 7 zintuigen’ van
Maar we gaan er niet alleen over ‘lezen’, toch?! Gebruik ‘al’ je zintuigen en doe de nodige experimenten. Verschuif je focus naar zintuigen die je minder gebruikt. Wat gebeurt er als je je zintuigen onderdrukt of juist versterkt? Welke invloed heeft dit op je?
Enkele tips: Probeer een verhaal te vertellen met een ‘blotevoetenpad’. Zoek op school de meeste rustige plaats en bouw een ‘Sensory deprivation’-kamer. Wat gebeurt er als je lichaam (bijna) geen zintuiglijke prikkels meer krijgt? Smaak-experimenten zijn ook leuk. Verwachting, geur, textuur, de context beïnvloed onze ervaring. Wat gebeurt er als je mensen één ding laat ruiken en iets anders laat proeven? Wat is er sterker geur of smaak? Kan je mensen andere dingen laten proeven? de ervaring van mensen veranderen. NLP derren brown Kan je smaak en geur en zicht. ( maak eten met kleurstof één bepaalde kleur.) Speel met optische illusies. Kan je er zelf nieuwe maken?
Stap 03. Bedenk een nieuw zintuig en geef het een concrete vorm. Hiervoor gebruik je oude spullen en apparaten in de kapel en lokaal 107. Hoe gaat het er uitzien? Welke mogelijkheden bied je nieuwe zintuig? Zijn er sociaal-maatschappelijk gevolgen? Bv voor sociale relaties, hobbies, werk, studeren...
Stap 04. Hoe ga je je experimenten en je nieuwe zintuig delen met het publiek op de projectavond? Geef mensen een unieke ervaring. Ga je het spannend, grappig of mysterieus maken? Giet je plannen in een draaiboek (wie doet wat en wanneer?) en een lijst van benodigdheden. Wie zorgt voor wat?
02. Het sensorium
Gebruik het sensorium (=lokaal 107 ) als een laboratorium voor je experimenten. Je vindt er verschillende (knutsel)materialen en oude toestellen en voorwerpen. De spelregels zijn simpel. Je mag alles gebruiken zolang je het maar terug legt waar je het gevonden hebt.
03. Filosofisch en virtueel bezoek aan Westworld
Op maandag 6 februari kijken we samen naar de science-fiction serie ‘Westworld van HBO. We filosoferen samen over de betekenis van deze serie en wat ze te zeggen heeft over de mens, bewustzijn en de ‘echtheid’ van de wereld.
04. ‘Luister, ruik en voel’-schilderijen
Schilderijen bieden vooral een visuele ervaring. Wat als je ze ook zou kunnen voelen, horen en proeven? Je krijgt van ons een toevallig schilderij. Bestudeer het tafereel/onderwerp en voeg geur, geluid en gevoel toe.
Als er wind is geschilderd dan simuleer je dit met een ventilator. Creëer met water het geluid van een kabbelende rivier, speel de pratende mensen (welk gesprek hebben ze?) of ruisende bladeren aan een boom. Zorg ervoor dat je publiek het paard niet alleen kan zien maar ook kan horen en ruiken.
Je kan trouw blijven aan het beeld van het schilderij maar het mag ook abstracter! Welke geur of geluid roept het schilderij bij jou op? Schilderijen zijn vaak meer dan versiering aan een muur. Ze zijn geschilderd in een bepaalde tijd en context. Ze representeren een ideologie of wereldbeeld. Zoek uit wie de kunstenaar is en in welke stijl en periode het werd geschilderd. Welk doel had de schilder voor ogen? Probeer dit doel kracht bij te zetten. Een vrolijk schilderij maak je het nog vrolijker. Een heroïsch schilderij nog heroischer, droevig schilderij nog droeviger, een angstaanjagend schilderij nog enger. Hoe ver kan je hierin gaan?
Op maandag 27 februari openen we in de kapel een tentoonstelling waarin jullie je schilderij tot leven laten komen.
In 2015 experimenteerde het Tate Modern met schilderijen en verschillende zintuiglijke prikkels.
https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/exhibition/ik-prize-2015-tate-sensorium.
Sensorium in Tate Gallery Iets laten ruiken terwijl ze naar iets kijken lijkt me heel doenbaar. (Werk van Peter De Cupere!) ? Neem eens een kijkje op: http://www.peterdecupere.net
Met het project OdEuropa willen historici de geuren van het verleden terughalen: https://www.uitdeoudekoektrommel.com/ter-info/project-odeuropa/
05. De projectavond
Op vrijdag 24 maart organiseren we een nieuwe projectavond waarop jullie je experimenten en je zintuig voorstellen aan je vrienden, familie, oud-leerlingen. Heel de school wordt een laboratorium (= sensorium) waar verschillende onderzoeksteams bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe zintuigen.
Bij aankomst nemen bezoekers de tilkamer (= de lift) naar de eerste verdieping, waarna ze door de gang naar het sensorium (lokaal 107) wandelen. De machine stuurt de bezoekers door naar de verschillende onderzoeksteams.
Jullie nemen het publiek op sleeptouw. Laat mensen nadenken over zintuigen en de werkelijkheid. Geef ze een onvergetelijke ervaring mee.